Kolūkio laivas IEVA / Laivų pensionatu virstantis žvejų uostelis

 

Klaipėdoje Smeltalės žiotyse esantis žvejų uostas tarsi laivų pensionatas. Jame švartuojasi atgyvenę, pasenę ir šeimininkams našta tapę laivai. Pavasaris tokiems – sunkiausias laikotarpis. Einantis ledas neretai pralaužia trapius surūdijusius laivo bortus ir, žiūrėk, jis jau gula ant minkšto dugno smėlio. Vienas tokių – buvusio „Baltijos“ žvejų kolūkio laivas „IEVA“.

Paklausit, kodėl taip vyksta? Atsakymas paprastas – Lietuvos komercinės žvejybos laivynas beviltiškai pasenęs. Vidutinis Lietuvos žvejybinių laivų amžius – net 40 metų. Žvejybinių laivų sparčiai mažėja. 2012 metais Baltijos jūroje žvejojo 13 įmonių su 35 laivais, dar prieš metus žvejyba užsiėmė 65 laivai. Kai kurie laivų savininkai pasinaudojo ES siūloma parama ir tiesiog pasitraukė iš verslo. Nenaudojami laivai buvo išardyti metalo laužui arba prišvartuoti ir atmestinai palikti likimo valiai.
Atkaklesni Lietuvos žvejai susenusiais laivais į jūrą plaukia su baime – laivų būklė kelia grėsmę gyvybei, o nauji laivai tik gražiuose sapnuose sapnuojasi. Vienam laivui įsigyti reiktų 7–10 mln. litų…

IEVA

„Baltijos“ žvejų kolūkio laivas „IEVA“

Žvejų uostelyje gerokai aprūdijusi dar tebestovi 2008 metais jau skendusi „Ieva“. Pasak uoste sutikto seno žvejo, laivas baigė plaukioti dar 1996-1997 metais. „Ievos“ sesers likimas taip pat liūdnas – ji nuskendo užplaukusi ant seklumos prie vienos iš Baltijos jūros salų.

Šiuo metu „Ieva“ priklauso žvejybos bendrovei „Baltijos žuvys“, kuriai vykdoma bankroto procedūra. Už laivo nepriežiūrą bendrovės direktoriaus pavaduotojui Robertui Varnui buvo skirta 500 litų bauda, su juo Uosto direkcija bylinėjosi daugiau nei metus. Uosto priežiūros inpektoriams iki šiol nepavyksta rasti veiksmingo būdo bendrauti su bendrovės „Baltijos žuvys“ vadovais. Dar du prasiskolinusios bendrovės laivai negrįžta į Klaipėdą ir slapstosi Liepojos uoste.

Uoste užkalbintas 30 metų į jūrą plaukiojęs vyriškis papasakojo ir apie žvejybos nuotykius. Vienas įspūdingiausių prisiminimų, kuomet jūroje į tinklus pakliuvo netikėtas laimikis – kelių amžių senumo ąžuolinis laivas. Dydis buvo toks, kad netilpo per žvejybinio tralerio gale esančią kelių metrų pločio angą tinklams įtraukti. Šiaip ne taip laimikį žvejai pargabeno į uostą ir perdavė muziejininkams.

IEVA
IEVA

IEVA

Nors Ievos užpakalis didelis ir apvalus, mus labiau sudomino bokštelis tolumoje
Nors Ievos užpakalis didelis ir apvalus, mus labiau sudomino bokštelis tolumoje

Uosto panorama nuo denio, vandenyje mirksta nuskendusio laivo Freisa likučiai
Uosto panorama nuo denio, vandenyje mirksta nuskendusio laivo Freisa likučiai

„Grobuonis“
„Grobuonis“

Vaizdas palipus kiek aukščiau
Vaizdas palipus kiek aukščiau

Kapitono tiltelis
Kapitono tiltelis

Kuklus interjeras
Kuklus interjeras

Nors ir padažyta, bet senatvės nenuslėpsi
Nors ir padažyta, bet senatvės nenuslėpsi

IEVA

IEVA

IEVA

 

FREISA

Freisa

Dar vienas nelaimėlis šiame uoste – 23 m ilgio žvejybos laivas „Freisa“. Vieną gražų 2013 metų balandžio ketvirtadienio vakarą ėmė ir pradėjo skęsti. Pagalbos laivas sulaukti nespėjo – skendo labai greitai – per pusę valandos jau lietė gruntą. Iš mašinų skyriaus išsiliejo tepalai ir mazutas. Skendimo vieta buvo skubiai aptverta dviem boninių užtvarų eilėmis. Po įvykio UAB „Freisa“ bankroto administratoriui turėjo būti duotas griežtas Klaipėdos uosto kapitono nurodymas per mėnesį iškelti „priskendusį“ laivą. Atėjo ir 2014, bet laivas nuraškytu deniu vis dar tebestovi prie krantinės.

Laivą „Freisa“ nesėkmės persekioja jau seniai. 2008 m. gruodį jis su žvejais buvo užplaukęs ant seklumos netoli Palangos tilto. 2011 metų spalį iškeltame ant kranto žvejų uostelyje ir remontuojamame laive „Freisa“ buvo kilęs gaisras. Tąkart išdegė visa vairinė.

Freisa dabar
Freisa dabar

Freisa 2013 m. balandžio 26 d.
Freisa 2013 m. balandžio 26 d.

Į laivą Freisa jau nelabai panaši
Į laivą Freisa jau nelabai panaši

Freisa

Uosto akvatorija atskirta nuo Freisos teršalų
Uosto akvatorija atskirta nuo Freisos teršalų

KOPGALIS

Kopgalis

Trumpas 2011 m. lapkričio 3 d. pranešimas atrodė taip:

2011 metų lapkričio 3 dieną 14 val. 28 min. iš Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Jūros aplinkos apsaugos agentūros vedėjo pavaduotojo V.Tilviko gautas pranešimas, kad Klaipėdos uosto akvatorijoje, žvejybinių laivų uostelyje, pasviro ir nugrimzdo į vandenį pramoginis, apie 15 m ilgio, laivas „Kopgalis“. Apsemta denio dalis, vandens paviršiuje pastebima plona naftos produktų plėvelė.
Į įvykio vietą iškviestos uosto avarinės tarnybos aptvėrė taršos vietą užtvaromis ir surinko teršalus.
Jūros aplinkos apsaugos agentūros specialistai nustatė laivo savininką. Laivas nenaudojamas apie 5 metus, jo kuro ir tepalo talpos tuščios. Artimiausiu metu laivas iš akvatorijos bus pašalintas arba bus atstatytas jo stovumas.

Laivai skęsta nuolat

Apie dar vieną čia neaprašytą atvejį šiame žvejų uostelyje galite pažiūrėti 2011 m. vasario 22 d. lrytas.lt video reportažą.

Dar kelios uosto akimirkos

Laivas 652 grįžo iš jūros
Laivas 652 grįžo iš jūros

Šeima
Šeima

„Dzūkas“ ilsisi, nes tokia ginkluote ir Somalio piratų neišgąsdinsi
„Dzūkas“ ilsisi, nes tokia ginkluote ir Somalio piratų neišgąsdinsi

Nurodymai bepročiams
Nurodymai bepročiams

Valčių garažai kitapus tiltelio per Smeltalę
Valčių garažai kitapus tiltelio per Smeltalę

Informacijos šaltiniai

Recommended Posts

Facebook komentarai:

Comments

Jūsų nuomonė