Ne pirmas ir tikrai ne paskutinis kartas, kada straipsnis susijęs su geležinkeliais. Kalėdų popietę pusvalandžiui ištrūkau apžiūrėti neįprastos architektūros geležinkelio tilto per Ežeruonos upę ties Požerūnais.
Iš Lietuvos geležinkelių istorijos
Pradėkim nuo pradžių. Lietuvoje pirmasis geležinkelis Kaunas – Kybartai pradėjo veikti 1862 m. Prūsijos valdžia 1872 m. kovo 25 d. priėmė įstatymą dėl Tilžės – Pagėgių – Klaipėdos geležinkelio tiesimo ir skyrė kreditus. 1875 m. liepos 1 d. šis 95 km ilgio geležinkelis buvo atidarytas. Pradėjus veikti šiam geležinkelio ruožui, nuo Pagėgių buvo atvesta atšaka iki Lauksargių ir 1890 m. Lauksargiuose pastatyta geležinkelio stotis.
Pirmojo pasaulinio karo metu fronto reikalams reikėjo ir kelių, ir geležinkelių. Kadangi Rytų Prūsijos geležinkeliai nebuvo sujungti su užimto krašto geležinkeliais, buvo įsakyta nutiesti karo lauko geležinkelį nuo Lauksargių iki Skaudvilės. Karo metu vokiečiai statė 600 mm pločio siauruosius geležinkelius. Šią atkarpą tiesė dešimtys tūkstančių karo belaisvių, vietos gyventojų ir kariškių. Netoli Lauksargių plačiojo geležinkelio stoties buvo pastatyta siaurojo geležinkelio stotis. Rusų karo belaisviai, daug prisidėję prie linijos statybos taip pat buvo įkurti stovykloje Lauksargiuose.
Nauja karo lauko geležinkelio šaka nuo Lauksargių buvo tiesiama į šiaurę, už 4 km nuo Lauksargių kirto Ežeruonos upę. Ten buvo pastatytas 100 metrų ilgio tiltas, toliau linija ėjo greta plento Tauragės kryptimi. Būtina atkreipti dėmesį, kad pastarasis tiltas nėra tas, apie kurį šis reportažas. Ant šio istorijos grėblio greičiausia užlipo ir wikipedia įrašą sukūręs autorius. Ten klaidingai nurodoma data, tilto ilgis.
Didelį siaurojo geležinkelio tiesimo darbą niekais pavertė pati gamta. 1915 metų gruodį pakilęs upės vanduo stipriai apgadino tiltą per Jūrą. Ančios upės vanduo nuplovė 120 metrų ilgio ir 3 metrų aukščio pylimą prie Batakių ir t. t.
Pazerūnų (Požerūnų) geležinkelio stotis 1923 m. (Šaltinis: miestai.net)
Vokiečiai siaurojo geležinkelio neremontavo, o 1916 m. nutiesė plačiojo geležinkelio atšaką Lauksargiai – Tauragė – Šilėnai, kurią prijungė prie 1875 m. nutiesto Tilžės – Klaipėdos geležinkelio atšakos su Radviliškiu, Šiauliais, Panevėžiu ir Latvijos miestais. Lauksargių – Šilėnų geležinkelis (124,4 km) buvo atiduotas eksploatuoti 1916 m. birželio 20 d. Tiesiant šią liniją ir pastatytas tiltas per Ežeruoną ties Požėrūnais. Štai ir paaiškėjo visa tiesa.
Plačiau apie tiltą ir jo keistą konstrukciją
Iš 1916 m. pastatyto tilto beliko monolitinis tilto skliautas virš žvyrkelio, kuriuo perdengtas pirmasis tarpatramis. Kiti du tarpatramiai, perdengti plieninėmis santvaromis, kurios sumontuotos ant stačiakampio skerspjūvio masyvių taurų ir monolitinio atvirojo ramto, buvo įrengti jau po karo, 1962 metais. Taurų aukštupyje išlikusios senosios atramos; trečioje atramoje senoji atrama nesujungta su naująja ir atlieka lytlaužio funkciją. Paklotas su viena geležinkelio vėže ant medinių pabėgių įrengtas santvarų viršuje.
Tilto ilgis – 124,3 m.
Tiltas iš šiaurės rytų pusės, matosi senosios atramos
Senosios atramos su metalinėmis lydlaužomis
Leidžiamės iš arčiau apžiūrėti plieninių santvarų
Kelias link Tauragės konvencijos paminklo
O taip buvo 1941 m. birželį.
Straipsnyje panaudota informacija iš:
- „Geležinkelis Tauragės krašte“, Edmundas Mažrimas
- „Įdomiausi Lietuvos technikos paminklai“, iliustruotas albumas, Terra Publica
- miestai.net