Kauno depas ir slėptuvė stotyje

Galimybė lankytis tokiuose objektuose pasitaiko retai, todėl stengiuosi nepraleisti progos įkišti nosį ir objektyvą ten, kur šiaip sau kasdien neužsuksi, ypač, kai nežinai, ką ten pamatysi.

Slėptuvė

Keliaudamas geležinkeliais niekada nesusimąsčiau, kad po Kauno geležinkelių stotimi gali būti slėptuvė. Tačiau reikėtų prisiminti, kad Kauno stotis Antrojo pasaulinio karo metu buvo visiškai sugriauta. Praktiškai iškart po jo Pasaulio didieji ėmė lenktyniauti ir vienas kitam mojuoti branduoliniais ginklais. Tad, nenuostabu, kad 1953 metais užbaigtoje, pagal Piotro Ašastino projektą pastatytoje stotyje atsirado ir nekrentantis į akis užkaboris slėptuvei. Stotį, beje, atkartodamas buvusį pastatą architektas projektavo jau pagal to laikmečio principus.

Apie pačią slėptuvę, savaime aišku, žinių nedaug – ji buvo pritaikyta 30-ies žmonių veiklai branduolinio karo atveju. Čia buvo įrengtas nedidelis atsarginis ryšių mazgas, geležinkelio eismui koordinuoti, san. mazgai. Esamų produktų taip izoliuotam personalui turėjo užtekti dviems mėnesiams.

Slėptuvė taip ir nebuvo panaudota ir šiuo metu yra tuščia bei neturi realios paskirties. Vienintelis mane sudominęs eksponatas – senas stalinis laikrodis krištolo korpusu. Smalsu buvo įlįsti į maždaug trisdešimties metrų ilgio atsarginio išėjimo tunelį. Panašu, kad jis buvo neseniai rekonstruotas panaudojant cilindro formos gelžbetonio žiedus.

Įėjimas į stoties slėptuvę
Stalinis laikrodis „Маяк“ (Švyturys) krištoliniame korpuse, TSRS
Originali grindų danga
Didžiausia slėptuvės patalpa su atsarginiu išėjimu
Atsarginio išėjimo tunelis – sausas horizontalus šulinys
Matyt, stiklainis norėjo pabėgti, bet vorai jį sulaikė…
Štai, kodėl myliu Kauną
Kauno geležinkelio stotis

Kauno lokomotyvų depas

Kauno geležinkelių stoties centrinės dirbtuvės (iki 1926 m.)

Pradėjęs domėtis Kauno lokomotyvų depu, pirmiausia ieškojau jo nuotraukų. Nesupratau vieno dalyko – ar tai toks slaptas, ar toks neįdomus objektas, nes senesnių nuotraukų praktiškai neįmanoma rasti, nors jo istorija siekia beveik pusantro amžiaus. Nuotraukoje viršuje, į kairę nuo bokšto matomas neišlikęs rotondos tipo depas, į kurį lokomotyvai įvažiuodavo ir ten būdavo apžiūrimi bei taisomi. Iki šiol naudojamas pusmėnulio formos pastatas su atviru grįžračiu, kuriuo lokomotyvai nukreipiame į reikiamą vėžę. Norėdami geriau suvokti, kas yra depas, perskaitykime paaiškinimą iš enciklopedijos, kurios tomus neretai randu prie šiukšlių konteinerių.

Geležinkelio dirbtuvės aukštuosiuose šančiuose, Kaune. 1936

Depas [pranc. dépot], transporto įmonė, kurioje laikomi, apžiūrimi, aprūpinami kuru ir tepalu, remontuojami lokomotyvai, geležinkelio ir metropoliteno vagonai, tramvajai ir troleibusai. Depe būna remonto dirbtuvės, apžiūros įrengimai, plovimo aikštelės, keliai, kuro ir tepalų sandėliai, buitinės patalpos. TSRS depai būna specializuoti (troleibusų, lokomotyvų, vagonų) ir mišrūs. Lokomotyvų depai įrengiami mazginėse ar rajoninėse geležinkelio stotyse. Atstumas tarp jų paprastai neviršija 1000-1200 km. Geležinkelio vagonų depai įrengiami rūšiavimo stotyse, kuriose per parą pakraunama ir iškraunama >500 krovininių vagonų arba kurių žinioje yra >400 keleivinių vagonų. Kiekviena metropoliteno linija turi atskirą depą, kurio parkavimo ir apžiūros kelių ilgis paprastai didesnis negu dviejų metropoliteno sąstatų.

Kauno depo planas, 1965 m.

Kauno geležinkelio stoties kompleksas pradėtas statyti 1861 metais. Tuo metu jį sudarė 1058 kv. metrai ploto vagonų dirbtuvės, 732 kv. metrų garvežių depas ir du apsisukimo ratai. Pastatyta ir kitų pagalbinių pastatų.

Pirmojo pasaulinio karo metu komplekso statiniai nemažai nukentėjo, bet net ir blogos būklės išgyveno trumpą Nepriklausomybės laikotarpį ir sulaukė Antrojo pasaulinio karo. Tuo metu ir buvo sugriauta dauguma senųjų pastatų. Per dvidešimt metų po karo dalis pastatų buvo atstatyta.

Apsilankęs dirbtuvėse, buvau nustebintas esamos švaros. Tačiau faktas, kad grindys čia buvo pakeistos dar palyginti neseniai – 2014-ais metais.

Kauno lokomotyvų depo komplekso atsiradimas neatsiejamas ir nuo geležinkelio tunelio, apie kurį išsamiai parašiau prieš porą metų.

Manevrinis lokomotyvas TGK-2
Olandiškas elektrinis lokomotyvas Niteq 4000-E ant grįžračio
Depo grįžratis
Kauno lokomotyvų depas
Nuolatinės srovės elektrinės traukos variklis ED-118A
Paskerstas riedmuo su tikslu eksponuoti jo pažeidimus
Manevrinio šilumvežio TEM TMH 027 apžiūra
TEM TMH 006
Darbo vietose – tvarka
Plovykla
Kelio priežiūros mašina MPT-6, pagaminta Tichorecko mieste, Rusijoje
Dirbtuvės
Nedidelė laboratorija alyvų ir kitų produktų tyrimams
Darbas vyksta
Gražiai dirba – gražios ir atliekos

Kitą kartą apsilankysime Vilniaus lokomotyvų depe.

Recommended Posts

Facebook komentarai:

Jūsų nuomonė