Mėgstu grybauti. Tik ieškau ne grybų. Iš tiesų, net pats nežinau ko ieškau. Galbūt ramybės, o gal nuotykių, vaizdų, patirčių? O gal visko viename? Laivas, kurį visiškai atsitiktinai aptikau prisiglaudusį prie jauno eglyno yra vienas įspūdingiausių mano atradimų Lietuvoje paskutiniu metu.
O buvo taip. Važinėju kaip įprasta keliais, kur laikas teka lėčiau. Tarp kaimų ir bažnytkaimių, tarp vienkiemių ir viensėdžių. Stabteliu paieškoti malonesnių akiai vaizdų greta pelkės, lyg paukštis apsuku ratą dronu, užfiksuoju keletą blankių dar neįsibėgėjusio pavasario peizažų ir jau suku atgal, bet kamera į valdymo pultą siunčia keistą vaizdą. Žiūriu ir negaliu patikėti. Laivas pamiškėje? WTF, Džordžai? Žinau, kad nesapnuoju – jau kaip ir vidudienis.

Priskrendu arčiau. Taip, akys nemeluoja, tai – tikrų tikriausias laivas! Griebiu fotoaparatą ir braunuosi per avietes bei erškėčius netikėto radinio link.

Wow! Vis dar neatsigaunu nuo reginio…


Reikia apžiūrėti iš arčiau, kas tai per eksponatas.






Spėju, kad tai kažkoks nepavykęs apleistas hipsteriškas projektas. Galimai kažkas iš nurašyto, nebetinkamo eksploatuoti laivo bandė pasigaminti vasarnamį. Idėja tikrai romantiška, bet rezultatas tragiškas. Konstrukcija virto sąvartynu, o laivas galutinai supuvo.





Norėjau rasti bent vieną kadrą, kai laivas „Vytis“ dar skrodė vandenis dvejais savo sraigtais, bet kur tau… Internetas tampa beribiu šiukšlynu, kuriame rasti tyrą reikiamos informacijos lašą tampa misija neįmanoma. O gal mano paieškos įgūdžiai atbuko?

Sąsajos su Palūše taip pat nepadėjo. Dar keisčiau, kad nuo dabartinės vietos iki Palūšės net tiesiu taikymu per dieną sunkiai pėsčiomis nusigautum.

Telieka tai neįminta mįsle. Jei žinote kažką daugiau, lauksiu informacijos asmenine žinute, laišku, ar komentaru.
Migla sklaidosi
Ilgai netrukus, su šaunių draugų pagalba, pavyko išsiaiškinti keletą esminių laivo istorijos vingių.
Šis laivas Smiltynėje ilgą tarnavo kaip jūrinis pasieniečių laivas. Vėliau jį nusipirko vienas palūšietis ir buvo pasistatęs Lūšių pakrantėje kaip namelį. Po to pardavė kitam privačiam asmeniui, kuris turbūt nebepanaudojo pagal jokią paskirtį.
Turėdamas šią informaciją netrukau išsiaiškinti gerokai daugiau.

Tai yra 361T arba (kituose šaltiniuose T-361) projekto reidinis minų traleris, pradėtas projektuoti II-ojo pasaulinio karo metais, gamintas 1950–1966 metais Petrozavodske, tuometiniame Leningrade ir net Gdanske. Laivo ilgis – 15,8 m, plotis – 3,4 m, grimzlė – 0,9 m. Greitis, priklausomai nuo modifikacijos – 11,6/14,5 mazgai. Sraigtus suko du 150 Ag dyzeliniai varikliai. Pritaikytas autonomiškai plaukioti 3 paras arba 200 jūrmylių. Ekipažas – 9 arba 4 žmonės, priklausomai nuo modifikacijos, maks. – 12 žmonių. Dėl savo mažos grimzlės pirmiausia buvo skirtas kovai su minomis reiduose (ol. reede), uostuose ir upėse.

Pavyko rasti ir kelias šio arba identiško laivo nuotraukas, užfiksuotas Klaipėdoje 1964 bei 1965 metų jūros šventės metu. Tokių laivų Klaipėdos pasieniečių tarnyboje galėjo būti ne vienas, tad teigti, kad kažkurioje nuotraukoje užfiksuotas konkretus laivas dar negaliu. Nuotraukų autorius – nuostabus uostamiesčio metraštininkas, Albinas Stubra.



Manyciau cia tas pats laivas kuris plaukioja tarp zapyskio ir kulautuvos (pic: https://s1.15min.lt/images/photos/2017/07/26/original/laivas-vytis-5978608d339b4.jpg Tiksliau jo kopija. Gal anksciau buvo 2 laivai ir atrestauravo geresne jo versija o sena broli dvyni numete i pavesi….. Cia tik nuomone – ne faktas.
Yra panašumų, bet nelaimėlis pamiškėje yra gerokai didesnis.