Kroatijos – Bosnijos ir Hercegovinos pasienis. Apleistas pakilimo takas, nesuvokiamų mastelių požeminis oro uostas 1600 m viršukalnės papėdėje, nutilęs karinis miestelis, apie minas perspėjantys ženklai. Pati nesaugiausia vieta, kurioje iki šiol teko vaikščioti. Čia nuo tavęs priklauso nedaug – vienas žingsnis ne ten ir tavo kūnas praverstų nebent kanibalų pusryčiams.
Objektas 505. Istorija
Karinė oro bazė, kodiniu pavadinimu Objektas Nr.505 buvo pradėta statyti vos pasibaigus II Pasauliniam karui, 1948 m. Brangiausiam kariniam projektui Europoje įgyvendinti Jugoslavija skyrė 6 bilijonus JAV dolerių, tai dvigubai viršijo bendrą Serbijos ir Kroatijos metinį biudžetą kariniams reikalams.
Per 20 metų buvo išrausti ir įrengti 3,5 km bendro ilgio tuneliai kalne, nutiesti pakilimo takai, pastatyti pagalbiniai statiniai ir 1968 m. bazė pradėjo karinę tarnybą. Oro uostas galėjo pilnai funkcionuoti net po 20 kilotonų branduolinės bombos sprogimo, tokios kokia nukrito ant Nagasaki. Net dvi naikintuvų eskadriles požemiuose saugojo 100 tonų sveriančios hermetinės durys.
Interaktyvi karinio oro uosto schema per visą ekraną.
Atsidarius schemą, norėdami priartinti, spauskite dešinį pelės klavišą ir pasirinkite „Zoom In”.
Požeminiame komplekse KLEK buvo įrengta vandens saugykla, elektros generatoriai, aptarnaujančio personalo patalpos, remonto dirbtuvės ir kiti strateginiai mazgai. Tuneliuose vienu metu galėjo bazuotis net 73 naikintuvai! Čia buvo ir valgykla, kurioje tuo pačiu metu galėjo pietauti 1000 žmonių. Maisto buvo tiek, kad visas personalas be papildymo galėtų prasimaitinti visą mėnesį. Kuras naikintuvams buvo tiekiamas iš saugyklų esančių už 20 km. Tam tikslui buvo nutiestas požeminis vamždžių tinklas.
Požeminio komplekso nuotraukas, kuomet jis buvo pilnai funkcionuojantis, rasite čia.
Visas kompleksas buvo akylai saugomas. Patruliai turėjo teisę be įspėjimo šauti į kiekvieną, bandantį be leidimo patekti į teritoriją. Nepaisant to CŽV (CIA) jau 1968 m. buvo gerai informuota apie šį kompleksą.
Ant kalno viršūnės stovėjo ne mažiau įdomus radaras, įvilktas kampuotą burbulą. Po juo, tiesiog kalne taip pat buvo įrengtos požeminės patalpos aptarnaujančiam personalui. Dabar radaras išmontuotas.
Karinė oro bazė intensyviausiai buvo naudojama Jugoslavijos karo metu. Karui baigiantis, Jugoslavijos pilietinės armijos kovotojai iš anksto paruoštas ermes pripildė sprogmenimis ir susprogdino pakilimo takus. Savo ruožtu serbų armija 1992 metais, norėdama nutraukti tolesnį bazės naudojimą, tuneliuose susprogdino 56 tonas sprogmenų. Vietiniai pasakoja, kad nuo sprogimų žemė drebėjo net už kelių kilometrų esančiame Bihać mieste, o dūmai iš tunelių rūko dar 6 mėnesius.
Šiuo metu karinė bazė apleista. Teritorija iki šiol užminuota. Retkarčiais čia vietinė policija treniruoja šunis minų paieškai.
2000 metų lapkritį teritorijoje per neatsargumą žuvo Bosnijos oro pajėgų majoras, nutaręs pagrybauti. Jo pasivaikščiojimas baigėsi priešpėstinės minos PROM-1 sprogimu…
Daugiau informacijos ir video: www.zeljava-lybi.com
Mūsų įspūdžiai
Vietiniai Kroatijos tyrinėtojai dar prieš kelionę pasiūlė pirmiausia užsukti į pasienio postą ir informuoti apie savo vizitą.
Jau vakarėjo, todėl tiesiu taikymu nulėkėm pas pasieniečius. Čia ir prasidėjo. Pirmiausia pasienietis išpūtęs akis pradėjo aiškinti, kad ten važiuoti negalima. „No no, danger, mines, border, Bosnia…” – kažką vis burbuliavo. Aš, aišku, su tuo negalėjau susitaikyti ir visais įmanomais būdais pradėjau įkalbinėti. Galų gale jau su šypsena jis nusiuntė mane pas savo viršininką. Šis, taip pat pasimetęs dėl tokio mano įžūlumo, tvirtino, kad jokių šansų į karinę bazę patekti mums nėra. Nenusileidau. Tada numodamas ranka jis nusiuntė čia pat pas policininkus. Ten, pasirodo, jau visi informuoti ir tik man priėjus vienas policininkų sako: „Yes, I know, danger, mines…”. Dar po poros minučių policininkas lydi mane pas savo viršininką. Iš pastato gilumos netrukus išnyra augalotas vyras, matyt ir Jugoslavijos kare spėjęs sėkmingai sudalyvauti. Mane perspėja, kad šefas prastai supranta angliškai, todėl tą pačią dainelę, tik skiemenimis kartoju jam. Jis supratingas, dar kartą perspėja apie pavojus ir matydamas, kad tiek galvų perėjęs ties juo nesustosiu, ima lapą ir pradeda piešti žemėlapį. Nurodo pro kur važiuoti, kur eiti ir kur neiti. Dar pataria neužsibūti, nes, pasak jo, „it smells like radiation…” Galų gale riedam saugūs, reikiamos institucijos informuotos ir mūsų niekas be reikalo neužkabins.
Policijos skyriaus viršininko nupieštas teritorijos žemėlapis
Pirmiausia sustojam prie lėktuvų kapinių. Jos nedidelės, bet mums ir tai nematyta. Du krūmuose paskendę amerikietiški F-84 naikintuvai-veteranai ir vienas propelerinis Douglas C-47 lėktuvas. Visi suvarpyti kulkų. Matosi, kad ir būdami ant žemės jie gavo atitinkamą dozę. Žinodami, kad bent 5 metrų spinduliu aplink lėktuvus vaikščioti nepavojinga – minų nėra, jaučiamės pakankamai saugiai.
Kita stotelė – pakilimo takas ir tuneliai. Takų buvo net penki. Sustojam kryžkelėje tarp dviejų takų ir dviejų įėjimų į požeminį oro uostą. Sparčiai temsta. Lendam į vidų. Tokių gabaritų dar nebuvau matęs. Prožektorius galingas, bet jo šviesa pasiklysta kažkur tunelio gilumoje. Kiekvienas žingsnis aiškiai girdisi mirtinoje tyloje. Galiausiai lieku vienas tuneliuose, kad bent kelis kadrus padaryčiau. Radiacijos neužuodžiu… bet išėjus į išorę visi juokais bando įrodyti, kad aš švyčiu. Ilgai čia būti negalime, temsta, metas ieškoti vietos nakvynei. Aišku, kad ne čia.
Po nakties paskubomis iššukuoju karinį miestelį ir judam toliau – kelionės laikas labai ribotas. Liko aišku tik viena – noriu, labai noriu čia dar kartą ir ne vienai ar dviems valandoms, o patyrinėti išsamiau. Kažkur yra ir susprogdintas skrydžių valdymo centras, o ir patys tuneliai dar turi ką parodyti.
Lėktuvų kapinės
Amžinai nutilęs 2000 Ag variklis
Vidus galėjo būti pritaikomas įvairiausiems tikslams
Oro uostas
Už betonuoto tako kojos geriau nekelti
Tuneliuose vienu metu galėjo bazuotis beveik 80 MiG-21 naikintuvų
Įėjimas į bombų ir raketų saugyklos bunkerį
Branduolinio sprogimo amortizacijos kamera
Šioje vietoje buvo įrengtos masyvios hermetinės durys uždaromos galingu elektros varikliu
Tunelio posūkis, vedantis į išorę
Išėjimo profilis pritaikytas prie naikintuvų formų
Karinis miestelis
Nenaudojamą teritoriją vis labiau maskuoja augalai
Įėjimas į vieną iš mokomųjų korpusų
Asmeninių daiktų spintelės pirmame aukšte
Teritorijos kampas per pastato langą
Visiškai sunykęs vieno aukšto pastatas
Ne viskas auksas, kas auksu žiba
Naftos produktų kvapais persismelkusi laiptinė
Papildoma informacija
- zeljava-lybi.com
- zeljava.com
- en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain
- en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet
Ačiū Croatia Infiltration komandai už pagalbą organizuojant kelionę