Lenkijos aviacijos muziejus

Autorius:
Kategorija: Lenkija

Pradėkime nuo pagyrų – tai vienas seniausių aviacijos muziejų ant mūsų rutulio. CNN jį įtraukė į geriausių pasaulyje sąrašą. Kolekcija įspūdingo dydžio – neužteks ir visos giminės pirštų eksponatams suskaičiuoti.

Tęsiant pagyras, muziejus įsteigtas 1964 metais, uždarius vieną seniausių karinių aerodromų pasaulyje. Čia gausu ne tik sovietinio, šaltojo karo laikų palikimo, bet ir retų egzempliorių, kilusių į dangų dar iki I-ojo pasaulinio karo.

Krokuvos karinis aerodromas 1939 m.

2010 metais buvo atvertas naujas modernus brutalistinių bruožų turintis lankytojų centras. Vis daugėja pilnai restauruotų eksponatų.

Mano asmenine nuomone šį muziejų ne verta, o būtina aplankyti. Žemiau pamatysite tik nedidelę dalį ekspozicijos erdvių ir eksponatų. Vykdami čia, apsilankymui numatykite bent keletą valandų. Prabėgti per pusvalandį tikrai nepavyks.

Mi-8 (kairėje) prie naujojo muziejaus pastato
Senolis Albatros B.IIa (kairėje) ir neįprastų formų sovietinis pokario naikintuvas Jak-17W
Kovinio komplektuko vežimėlis prie MiG-21UM
Lenkiškas mokomasis reaktyvinis lėktuvas PZL I-22 Iryda prie Didžiojo (I-ojo pasaulinio) karo sparnų angaro

I-ojo pasaulinio karo ekspozicija – sąlyginai nedidelė, bet eksponatai mūsų laikais atrodo labai egzotiški. Pvz., tik čia, Krokuvoje galima pamatyti vienintelį išlikusį LFG Roland D.VI fiuzeliažą (orlaivio korpusą) – tokių kovinių lėktuvų pirmojo pasaulinio karo pabaigoje vokiečiai pagamino vos 350.

Vienvietis britų naikintuvas biplanas Sopwith Camel (pirmasis skrydis – 1916 m.)

Vienas man įspūdingiausių eksponatų visame muziejuje – atskirame angare nutupdytas Mig-19PM Farmer. Tai pirmasis pasaulyje masinės gamybos dviejų reaktyvinių variklių naikintuvas, peržengęs garso greičio ribą. Nuo pristatymo 1955 m. kovą iki 1968 m. buvo surinkti 2172 vnt. šių Mig’ų. Skaičius būtų kiek didesnis, jei priskaičiuotume gamintus Kinijoje ir Čekoslovakijoje. Tiesa, Kinijoje, jie buvo pakrikštyti Shenyang J-6.

Mig-19PM
Mig-19PM
Svajonių rinkinukas: Buick Riviera (1964) ir Bell CH-136 Kiowa
Gražuolis Sud-Aviation SE-3160 Alouette III
Aerofotografijai skirtas lenkiškas PZL MD-12F

Keleivinio lėktuvo PZL MD-12, taip ir nepasiekusio masinės gamybos fazės, versija, skirta aerofotografijai taip pat nebuvo sėkminga. Nors lėktuvą šiam tikslui produktyviai naudojo eilė TSRS respublikų bei Vengrija, Rumunija ir net Pakistanas, tačiau po katastrofos, kai dėl konstrukcinių uodegos trūkumų žuvo penkių narių ekipažas, orlaivio vystymas buvo sustabdytas.

Kvietėte greitąją? Čekoslovakiškas Aero Ae-145S
Čia bene pirmą kartą gyvai apžiūrėjau priešlėktuvinę S-75 sistemą
Muziejuje atskiras skyrius skirtas aviacijos archeologijai

Amerikoje pagamintus Douglas orlaivius sovietų karinėms jūrų aviacijos pajėgoms imta tiekti nuo 1943 m. kovo. Šiek tiek modifikavus jie buvo pritaikomi gabenti torpedas jūriniams taikiniams naikinti. Priartėjus prie taikinio per 600 metrų, torpeda būdavo paleidžiama iš 25–30 metrų aukščio.

Šis eksponatas užduoties neįvykdė, nes buvo sėkmingai pašautas.

Douglas A-20G Havoc/Boston
Nepriekaištingos būklės eksponatai surinkti pagrindiniame, didžiausiame angare
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
Messerschmitt Bf 109G-6
Amerikietiškas Curtiss Hawk II

Nagi nagi, ar kyla klausimas, kodėl amerikietiškas lėktuvas papuoštas nacių svastika? Toks oksimoronas iš tiesų slepia gana pikantišką istoriją. 1933 m. pavasarį Reicho Aviacijos Ministerijos pareigūnas informavo Hermann’ą Göring’ą, kad Ernst’as Udet’as (pilotas, vienas iš ankstyvųjų Luftwaffe kūrėjų) ieško pritarimo įsigyti porą amerikietiškų Goshawk lėktuvų bombų mėtymo pikiruojant treniruotėms. Göring’ui pritarus, 1933 m. spalį lėktuvai garlaiviu SS Europa buvo pristatyti į Bremerhaven uostą. Vienas šių lėktuvų dalyvavo aerobatinių pasirodymų metu 1936 metų vasaros Olimpinėse žaidynėse. Neįtikėtina, bet lėktuvas pergyveno II-ąjį pasaulinį karą ir galų gale buvo rastas Krokuvos apylinkių laukuose. Tai ir yra būtent šis lėktuvas!

Curtiss Hawk II
Dėl banguotos skardos fiuzeliažo lengvai atpažįstamas Junkers Ju 52

Po II-ojo pasaulinio karo „teta Ju“ (Tante Ju – Junkers Ju 52) gamyba buvo tęsiama Prancūzijoje Junkers priklausiusioje kompanijoje Avions Amiot. Pasikeitė tik lėktuvo pavadinimas – Ju 52 tapo Amiot AAC.1 Toucan.

Lenkiškas treniruočių lėktuvas LWD Zuch-2

Kairiau LWD Zuch-2 (SP-BAM) matome labai pažįstamą II-ojo pasaulinio karo laikų amerikietišką, supersėkmingą ir universalų transporto lėktuvą Douglas C-47. Ir, deja, klystame. Tai – sovietinė jo kopija, Lisunov Li-2. Tokių driskiai prištampavo net per 5000 vnt.

Siuntinukas
Dvivietis žvalgybinis Saunders-Roe Skeeter AOP.12
Šmaikšti Cessna UC-78A Bobcat
Iš Vengrijos atkeliavęs Mi-24 SuperHind Mk.III
Republic F-84F Thunderstreak
Kas tai? Skraidantis kurmis? Ne, tai Hawker Siddeley Harrier GR.3
Aleliuja
Kas dar keisčiau? Ilyushin Il-28U
Paršelių alėja
Lenkiškas WSK Lim-6 paršelis
Pieštukų drožtukas
WSK Lim-6MR rodo liežuvį
Iki šiol nežinau kam reikalingas raudonas kūgio formos kibiras
Mikoyan-Gurevich MiG-21M
MiG-23MF
Sukhoi Su-22M-4
MiG-29GT (UB)
Antanas An-26
Nevykęs ir siaubingai garsus barstytuvas PZL M-15 Belphegor

Juokas juokais, bet šis nevykėlis yra labai išskirtinis. Tai vienintelis pasaulyje reaktyvinis biplanas, koks netobulas ir sunkiai valdomas jis bebūtų.

Dar vienas ūkininkas – PZL-106 Kruk
Išsigimėlių seriją vainikuoja Mi-4ME su radaru povandeninių laivų aptikimui

Kur toliau?

Recommended Posts

Facebook komentarai:

Jūsų nuomonė